Waarom de Slimme Tachograaf 2?
De introductie van de Slimme Tachograaf 2 komt voort uit de behoefte aan meer transparantie en nauwkeurigheid in de transportsector. De regels hiervoor zijn vastgelegd in het Mobility Package. Deze nieuwe tachograaf is uitgerust met geavanceerde functies die verder gaan dan de huidige generatie digitale tachografen. De Slimme Tachograaf 2 registreert niet alleen je locatie bij het passeren van een landsgrens, maar ook de datum, tijd en kilometerstand van je voertuig. Dit maakt het gemakkelijker om te controleren op zaken als cabotage en detachering. Het voldoet aan de nieuwste EU-verordeningen en is een cruciaal onderdeel van het EU Mobility Package.
Wat is het Mobility Package?
Het Mobility Package is een reeks nieuwe regels en voorschriften die een grote impact hebben op het transportwezen binnen de EU. Deze regelgeving is opgezet om een balans te vinden tussen de bescherming van de arbeidsomstandigheden van chauffeurs en de operationele vrijheid van transportbedrijven. Hier kun je meer lezen over het Mobility Package.
Is de overstap verplicht?
Ja, als je na augustus 2023 een nieuwe vrachtwagen of touringcar aanschaft en dit voertuig wordt ingezet voor internationaal (grensoverschrijdend) vervoer, is een Slimme Tachograaf 2 verplicht. Voor voertuigen die nog zijn uitgerust met een oude, analoge tachograaf, is de deadline voor de overstap eind 2024.
In een aantal gevallen is het niet verplicht om over te stappen. Bekijk onze lijst met vrijstellingen op de tachograafplicht om te zien of dit op jou van toepassing is.
Wanneer moet ik overstappen?
Vanaf augustus 2023 moeten alle nieuwe vrachtwagens en touringcars die worden ingezet voor internationaal transport zijn uitgerust met een Slimme Tachograaf 2. Voor voertuigen met een oude, analoge tachograaf is de deadline eind 2024. Het is daarom goed om nu al te inventariseren wat de impact op jouw onderneming zal zijn. Je kunt alle actuele deadlines hier vinden.
Stap op tijd over
We raden je aan om de deadlines voor de invoering van de Slimme Tachograaf 2 serieus te nemen. De Europese Commissie heeft de implementatiedatum al jaren geleden vastgelegd en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal strikt toezien op naleving van deze regelgeving.
“De deadlines rondom de slimme tachograaf versie 2 zijn hard. Wij gaan handhaven.” – Jeffrey Geesdorp, senior inspecteur goederenvoer weg ITL
Vanaf 21 augustus 2023 moeten alle nieuw geregistreerde voertuigen die onder de tachograafplicht vallen, uitgerust zijn met de Slimme Tachograaf 2. Zonder dit apparaat is het niet toegestaan om internationale grenzen over te steken. Voor vrachtwagens die momenteel een analoge of digitale tachograaf hebben, is de deadline voor overstap op 1 januari 2025. Voertuigen die nu zijn uitgerust met de eerste versie van de slimme tachograaf moeten uiterlijk op 19 augustus 2025 zijn overgestapt.
Wie draait er op voor de boetes?
Bij overtredingen is het in principe het transportbedrijf dat de boete ontvangt. Echter, als een chauffeur fraude pleegt, bijvoorbeeld door te rijden met de kaart van een ander, dan zal deze persoon persoonlijk de boete ontvangen.
Het is dus in het belang van zowel de chauffeur als de ondernemer om tijdig te voldoen aan de nieuwe regelgeving. Het niet naleven van deze regels kan leiden tot ernstige financiële consequenties en juridische complicaties.
Welke retrofit-mogelijkheden zijn er?
Er zijn verschillende retrofit-opties beschikbaar om je huidige voertuigen uit te rusten met een Slimme Tachograaf 2. Als geautoriseerde inbouwpartner voor VDO en Stoneridge Tachografen kunnen wij je hierbij helpen.
Conclusie
De Slimme Tachograaf 2 is meer dan een upgrade; het is een revolutie in de manier waarop de transportsector wordt gereguleerd en gecontroleerd. De invoering ervan brengt het nodige extra werk met zich mee. Met een strikte deadline voor de overstap die snel nadert, is het essentieel om je nu al voor te bereiden.