Sinds 2006 is het verplicht voor nieuw geregistreerde professionele voertuigen in de Europese Unie om uitgerust te zijn met een digitale tachograaf. Deze innovatie heeft de dataverzameling efficiënter gemaakt, waardoor autoriteiten eenvoudiger kunnen controleren op overtredingen van de rijtijdenwet.
Met de introductie van de Slimme Tachograaf 2 is het van belang dat bedrijven op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en eisen. Dit artikel biedt een overzicht van de meest voorkomende boetes voor tachograaffouten en hoe je deze kunt voorkomen.
Meest voorkomende overtredingen
Volgens cijfers van ROADPOL werden van de 210.365 gecontroleerde vrachtwagens, 63.567 overtredingen geconstateerd. De meest voorkomende overtredingen waren:
- Rij- en rusttijden
- Handhaving van de tachograaf
- Technische staat van voertuigen
- Snelheid
Bijvoorbeeld, 7.119 vrachtwagenchauffeurs overtraden de Europese rijtijdenregeling, wat betekent dat ze langer reden dan wettelijk toegestaan zonder de verplichte pauzes te nemen. Daarnaast werden digitale tachografen 537 keer gemanipuleerd.
Boetes voor tachograaffouten in Nederland
De boetes voor tachograaffraude kunnen aanzienlijk variëren:
- Fraude met de tachograaf kan leiden tot een boete van €1.320 voor de werkgever en €440 voor de werknemer.
- Het niet correct invoeren van de tachograafstatus resulteert in een boete van €220.
- Ernstige fraude kan zelfs leiden tot strafrechtelijke vervolging.
- Het niet gebruiken van een correct werkende tachograaf kan leiden boetes tot €4.400.
Boetes voor niet (op tijd) overstappen op de slimme tachograaf 2
Nu de verplichte overstap op de slimme tachograaf type 2 er aan komt, is het goed om te weten wat de boetes zijn voor het niet (op tijd) laten installeren van een nieuwe tachograaf.
Als je na het verstrijken van de deadline (zie hieronder) niet over een smart tachograaf 2 beschikt, mag je niet met het voertuig de weg op. Elk land hanteert andere boetes voor het niet naleven van de regels. Deze boetes kunnen flink oplopen. Enkele voorbeelden:
- Duitsland – Smart tachograaf versie 2 niet geïnstalleerd en gebruikt voor de voorgeschreven deadline: €200 – €1.500
- Finland: Gevangenisstraf gebaseerd op het salaris van de chauffeur, met een minimum van 10 strafdagen en een maximum van 18 strafdagen of 25 dagen.
- Frankrijk – Geen goedgekeurde tachograaf geïnstalleerd en gebruikt: Eén jaar gevangenis en een boete van €30.000
- Hongarije – Smart tachograaf versie 2 niet geïnstalleerd en gebruikt voor de voorgeschreven deadline: €2.030
- Italië – Geen goedgekeurde tachograaf geïnstalleerd en gebruikt: €866 – €3.464
- Nederland – Smart tachograaf versie 2 niet geïnstalleerd en gebruikt voor de voorgeschreven deadline: €4.400
- Polen – Transport zonder goedgekeurde tachografen en homologatiecertificaat: €2.316
- Portugal – Geen goedgekeurde tachograaf geïnstalleerd en gebruikt: €1.200– €6.000
- Roemenië – Besturen van een voertuig zonder ingebouwde goedgekeurde tachograaf of uitgerust met een tachograaf die niet overeenkomstig de wettelijke voorschriften is geïnstalleerd: €1.800– €2.400
- Spanje – Smart tachograaf versie 2 niet geïnstalleerd en gebruikt voor de voorgeschreven deadline: €2.001 – €4.000
- Tsjechië – Smart tachograaf versie 2 niet geïnstalleerd en gebruikt voor de voorgeschreven deadline: tot €13.806
De deadline voor het installeren van een slimme tachograaf type 2 hangt af van de gewichtsklasse van het voertuig en van het type tachograaf waarmee het voertuig op dit moment is uitgerust:
- Alle nieuw geregistreerde voertuigen met een kenteken én tenaamstelling van 31 augustus 2023 moeten direct worden voorzien van een slimme tachograaf 2;
- Voertuigen > 3.500 kg die zijn uitgerust met een analoge of oude digitale tachograaf moeten uiterlijk in december 2024 worden voorzien van een slimme tachograaf 2;
- Voertuigen > 3.500 kg die zijn uitgerust met een 1e generatie slimme tachograaf moeten voor 19 augustus 2025 worden voorzien van een slimme tachograaf 2;
- Voertuigen vanaf 2.500 kg: Moeten voor juli 2026 worden voorzien van een slimme tachograaf 2.
Conclusie
Met de komst van de Slimme Tachograaf 2 en de veranderende regelgeving is het cruciaal voor transportbedrijven om op de hoogte te blijven en te zorgen voor naleving. Door te investeren in de juiste technologie en systemen en correcte handhaving van rust- en rittijden kunnen bedrijven boetes vermijden en zorgen voor een veiligere en efficiëntere bedrijfsvoering.
Stap op tijd over naar slimme tachograaf 2
Vanaf 1 januari 2025 wordt de slimme tachograaf versie 2 verplicht voor alle voertuigen boven 3,5 ton in het internationale wegverkeer. Zorg dat je op tijd bent om problemen en boetes te voorkomen.
Bij de servicepunten van Smarttachograaf.nl kun je terecht voor betrouwbare tachograafservices tegen scherpe prijzen. Wil je weten wat wij voor jou kunnen doen? Vraag dan eenvoudig een vrijblijvende offerte aan.