Blog
Gepubliceerd
op

Dit zijn de boetes voor tachograaffouten

Sinds 2006 is het verplicht voor nieuw geregistreerde professionele voertuigen in de Europese Unie om uitgerust te zijn met een digitale tachograaf. Deze innovatie heeft de dataverzameling efficiënter gemaakt, waardoor autoriteiten eenvoudiger kunnen controleren op overtredingen van de rijtijdenwet.

Met de introductie van de Slimme Tachograaf 2 en de veranderende regelgeving binnen het Mobility Package, is het van essentieel belang dat bedrijven op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en eisen. Dit artikel biedt een overzicht van de meest voorkomende boetes voor tachograaffouten en hoe je deze kunt voorkomen.

Meest voorkomende overtredingen

Volgens cijfers van ROADPOL werden van de 210.365 gecontroleerde vrachtwagens, 63.567 overtredingen geconstateerd. De meest voorkomende overtredingen waren:

  • Rij- en rusttijden
  • Handhaving van de tachograaf
  • Technische staat van voertuigen
  • Snelheid

Bijvoorbeeld, 7.119 vrachtwagenchauffeurs overtraden de Europese rijtijdenregeling, wat betekent dat ze langer reden dan wettelijk toegestaan zonder de verplichte pauzes te nemen. Daarnaast werden digitale tachografen 537 keer gemanipuleerd.

Boetes voor tachograaffouten in Nederland

De boetes voor tachograaffraude kunnen aanzienlijk variëren:

  • Fraude met de tachograaf kan leiden tot een boete van €1.320 voor de werkgever en €440 voor de werknemer.
  • Het niet correct invoeren van de tachograafstatus resulteert in een boete van €220.
  • Ernstige fraude kan zelfs leiden tot strafrechtelijke vervolging.
  • Het niet gebruiken van een correct werkende tachograaf kan leiden boetes tot €4.400.

Verantwoordelijkheid bij overtredingen

Bij een tachograafovertreding kan zowel de chauffeur als de werkgever verantwoordelijk zijn. De situatie wordt van geval tot geval bekeken, maar het is essentieel om te begrijpen dat zowel chauffeurs als bedrijven aansprakelijk kunnen worden gesteld voor overtredingen.

Conclusie

Met de komst van de Slimme Tachograaf 2 en de veranderende regelgeving van het Mobility Package is het cruciaal voor transportbedrijven om op de hoogte te blijven en te zorgen voor naleving. Door te investeren in de juiste technologie en systemen en correcte handhaving van rust- en rittijden kunnen bedrijven boetes vermijden en zorgen voor een veiligere en efficiëntere bedrijfsvoering.

Ben jij klaar voor de overstap?

De overstap naar het Mobility Package brengt grote veranderingen met zich mee. We raden je aan om op tijd in kaart te brengen wat de impact gaat zijn voor jouw onderneming.

Heb je hulp nodig of wil je een offerte ontvangen?
Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!