De digitale tachograaf blijft zich ontwikkelen. Waar in 2023 de introductie van de Smart Tachograaf 2 verplicht werd, komt nu de volgende stap: de G2V2A-tachograaf, beter bekend als de OSNMA-versie. Deze uitvoering maakt gebruik van het Europese Galileo-systeem en biedt extra zekerheid tegen manipulatie. Vanaf 24 december 2025 wordt deze nieuwe tachograaf verplicht in alle nieuw geregistreerde voertuigen in de EU+3-landen.
Wat is de OSNMA-smart tachograaf?
De OSNMA-smart tachograaf is technisch gezien een doorontwikkeling van de Smart Tachograaf 2. Het grote verschil zit in de ondersteuning van Galileo OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication).
- OSNMA is een gratis authenticatieservice van het Galileo-satellietsysteem.
- Het zorgt ervoor dat het signaal van een legitieme Galileo-satelliet cryptografisch geverifieerd wordt.
- Hiermee wordt voorkomen dat voertuigen positiegegevens ontvangen van gemanipuleerde of valse signalen.
Dankzij OSNMA is de nieuwe tachograaf een stuk betrouwbaarder en veiliger in de vastlegging van rij- en rusttijden.
Wat verandert er ten opzichte van de Smart Tachograaf 2?
De tachografen die sinds augustus 2023 verplicht zijn, worden ook wel de transitie-Smart Tacho 2 genoemd. Deze versies konden nog geen OSNMA-signalen verwerken.
De nieuwe generatie (G2V2A) heeft:
- Ondersteuning voor Galileo OSNMA → extra zekerheid tegen manipulatie.
- Een GNSS-antennepoort (extra aansluiting) → noodzakelijk om de OSNMA-signalen correct te ontvangen.
- Nieuwe software en beveiligingsfuncties die voldoen aan de laatste Europese eisen.
De extra “A” in de aanduiding G2V2A staat voor de antennepoort en wordt in de branche gezien als de aanduiding van de volledige OSNMA-versie
Wanneer wordt de OSNMA-tachograaf verplicht?
De Europese Commissie heeft bepaald dat vanaf 24 december 2025 alle nieuw geregistreerde voertuigen in de EU-landen en IJsland, Noorwegen en Zwitserland uitgerust moeten zijn met een OSNMA-smart tachograaf (G2V2A).
Belangrijke aandachtspunten:
- Voertuigen die vóór 23 december 2025 geregistreerd worden mogen blijven rijden met de transitie-Smart Tacho 2 (G2V2). Deze hoeven niet verplicht geüpdatet te worden.
- Voor voertuigen die ná 24 december 2025 in gebruik worden genomen, is de OSNMA-versie verplicht.
- Een software-update van bestaande transitie-tachografen kan in sommige gevallen mogelijk zijn, maar is niet verplicht.
Samengevat
- De OSNMA-smart tachograaf (G2V2A) is de opvolger van de transitie-Smart Tachograaf 2.
- Grootste verschil: ondersteuning voor Galileo OSNMA en een extra antennepoort.
- Vanaf 24 december 2025 verplicht in alle nieuw geregistreerde voertuigen in de EU+3-landen.
- Bestaande voertuigen met een transitie-Smart Tacho 2 hoeven niet geüpdatet te worden.
Met de komst van de OSNMA-tachograaf zet de sector een belangrijke stap in de verdere beveiliging en betrouwbaarheid van digitale rij- en rusttijdenregistratie.
Heb je vragen over de G2V2A?
Neem gerust contact op met een van onze servicepunten. Wij helpen je graag!
Veelgestelde vragen over de OSNMA-smart tachograaf (G2V2A)
Wat is de OSNMA-smart tachograaf?
De OSNMA-smart tachograaf (G2V2A) is de nieuwste generatie digitale tachografen. Het verschil met de huidige Smart Tachograaf 2 is dat deze versie gebruikmaakt van het Galileo OSNMA-systeem, waardoor satellietsignalen beter beveiligd zijn tegen manipulatie.
Wat betekent OSNMA precies?
OSNMA staat voor Open Service Navigation Message Authentication. Dit is een gratis service van het Europese Galileo-satellietsysteem waarmee voertuigen kunnen controleren of ontvangen navigatiegegevens authentiek en betrouwbaar zijn.
Wat is het verschil met de Smart Tachograaf 2 die sinds 2023 verplicht is?
De Smart Tachograaf 2 (transitieversie) kan nog geen OSNMA-signalen verwerken. De G2V2A heeft wél OSNMA-ondersteuning en is uitgerust met een extra antennepoort (GNSS-connector) om deze signalen te kunnen ontvangen.
Vanaf wanneer is de OSNMA-tachograaf verplicht?
Vanaf 24 december 2025 moeten alle nieuw geregistreerde voertuigen in de EU+3-landen uitgerust zijn met een OSNMA-smart tachograaf (G2V2A).
Moet ik mijn huidige tachograaf laten vervangen?
Nee. Voertuigen die vóór 23 december 2025 geregistreerd zijn en een transitie-Smart Tachograaf 2 hebben, mogen gewoon blijven rijden. Er is geen verplichte update nodig.
Kan mijn huidige tachograaf worden geüpdatet naar OSNMA?
In sommige gevallen is een software-update mogelijk, mits de tachograaf beschikt over de juiste aansluitingen voor een externe antenne. Dit verschilt per type en fabrikant. Informeer bij je werkplaats of dit voor jouw voertuig kan.
Geldt de verplichting ook buiten de EU?
De verplichting geldt voor alle EU-landen en IJsland, Noorwegen en Zwitserland. Buiten deze regio kan de regelgeving verschillen.





