De recente enquête van TLN over de retrofit van de smart tacho 2 heeft een zorgwekkend beeld geschetst: minder dan 4% van het wagenpark is tot nu toe aangepast. Gezien de naderende deadlines voor retrofit van analoge en digitale tachografen dringt de tijd. Deze cijfers zijn een wake-up call voor de transportsector, die nu geconfronteerd wordt met de enorme taak om miljoenen vrachtauto’s en bussen in Europa tijdig te retrofitten.
Conclusies uit de enquête
De enquête onthulde dat meer dan de helft van de ondervraagde ondernemingen nog geen retrofit had aangevraagd voor eind 2024. Voor degenen die dat wel deden, was het in een derde van de gevallen niet mogelijk door leveringsproblemen van de tachograaf, beperkte capaciteit in de werkplaatsen, of andere obstakels. Deze bevindingen zijn alarmerend, gezien de krappe tijdlijn en de potentiële chaos die kan ontstaan door een gebrek aan beschikbare tachografen, onderdelen, en servicecapaciteit.
Wat zijn de deadlines?
De deadlines voor de tachograaf retrofit hangt af van de gewichtsklasse van het voertuig en van het type tachograaf waarmee het voertuig op dit moment is uitgerust:
- Alle nieuw geregistreerde voertuigen met een kenteken én tenaamstelling van 31 augustus 2023 moeten direct worden voorzien van een slimme tachograaf 2;
- Voertuigen > 3.500 kg die zijn uitgerust met een analoge of oude digitale tachograaf moeten voor 1 januari 2025 worden voorzien van een slimme tachograaf 2;
- Voertuigen > 3.500 kg die zijn uitgerust met een 1e generatie slimme tachograaf moeten voor 19 augustus 2025 worden voorzien van een slimme tachograaf 2;
- Voertuigen vanaf 2.500 kg: Moeten voor juli 2026 worden voorzien van een slimme tachograaf 2.
Waarom wachten geen optie is
Het uitstellen van de retrofit tot de laatste momenten voor de deadline is onverstandig. Drukte bij servicepunten en de beperkte beschikbaarheid van tachografen en onderdelen kunnen leiden tot vertragingen en zelfs tot stilstand van voertuigen. TLN adviseert daarom ondernemingen om de retrofit niet uit te stellen, maar deze te laten uitvoeren tijdens de tweejaarlijkse ijking of APK van de tachograaf. Dit is niet alleen kostenefficiënt maar helpt ook bij het spreiden van de werklast in de werkplaatsen.
Actie vereist
De resultaten van de enquête zijn voorgelegd aan de IRU en de Europese Commissie (EC), die nu werken aan een bredere enquête binnen de EU. Het doel is om een duidelijker beeld te krijgen van de uitdagingen en om oplossingen te vinden voordat het te laat is. TLN zal binnenkort een nieuwe enquête lanceren om de voortgang te monitoren en te bepalen of er actie van de EC nodig is om te voorkomen dat voertuigen stil komen te staan.
Conclusie
Het is cruciaal dat alle transportondernemingen nu in actie komen en een retrofit in te plannen bij een gecertificeerde werkplaats. Het gebruikmaken van reguliere onderhoudsmomenten voor de retrofit kan helpen om kosten en tijd te besparen. De tijd dringt, en zonder voldoende voorbereiding en actie, riskeren we een scenario waarin voertuigen niet meer de weg op kunnen. Plan daarom vooruit en zorg voor een soepele overgang voor jouw onderneming.