Invoering digitale inspectie vanaf 16 augustus 2023
Sinds 16 augustus is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) overgestapt op digitale inspecties van tachograafbestanden. Dit betekent dat je als transportondernemer nu verplicht kunt worden om je tachograafgegevens digitaal aan te leveren. Hoewel dit efficiëntie kan bieden, brengt het ook nieuwe verantwoordelijkheden en uitdagingen met zich mee, vooral met de komst van de Slimme Tachograaf 2.
Meer dan alleen rij- en rusttijden
De Slimme Tachograaf 2, die vanaf augustus 2023 verplicht wordt, gaat verder dan het simpelweg registreren van rij- en rusttijden. Het apparaat zal ook locatie, laad- en losmomenten en andere relevante data vastleggen. Dit betekent dat je als ondernemer je systemen up-to-date moet hebben om aan deze nieuwe eisen te voldoen.
Uitdagingen van digitale inspecties
Het digitale systeem van de ILT vereist dat je als ondernemer je tachograafbestanden digitaal en op tijd aanlevert. Dit kan een uitdaging zijn als je IT-systemen niet op orde zijn. Bovendien zal de ILT de gegevens gebruiken om te controleren of je je aan de rij- en rusttijden houdt, wat kan leiden tot strengere handhaving en mogelijk boetes als je niet in overeenstemming bent met de regels.
Verplichte terugkoppeling en actie
Een ander aspect om rekening mee te houden is dat de ILT hun bevindingen zal terugkoppelen. Als er onregelmatigheden worden gevonden, ben je verplicht om corrigerende maatregelen te nemen. Dit kan extra druk leggen op je bedrijfsvoering en vereist dat je proactief handelt om in lijn te blijven met de regelgeving.
Conclusie
De overgang naar digitale inspecties en de introductie van de Slimme Tachograaf 2 brengen nieuwe verplichtingen en uitdagingen met zich mee voor transportondernemers. Het is cruciaal om je nu al voor te bereiden op deze veranderingen om operationele problemen te voorkomen en eventuele boetes te voorkomen.