Eerder schreven we over de boetevrije periode voor het niet hebben van een smart tacho 2. Deze periode is inmiddels voorbij. In de afgelopen weken vond de eerste grote Europese controle plaats. Waar je eerder nog wegkwam met een waarschuwing, riskeer je nu dus forse boetes.
Wat is er veranderd?
De smart tacho 2 is sinds 21 augustus 2023 verplicht voor alle nieuwe vrachtwagens. Sinds 1 januari 2025 geldt de verplichting ook voor vrachtwagens die vóór 15 juni 2019 al een analoge of ouder type digitale tachograaf hadden. Hoewel deze tweede groep vanaf die datum aan de nieuwe regels moest voldoen, besloot de Europese Unie om de handhaving met twee maanden uit te stellen. Tot 1 maart 2025 kregen chauffeurs met een verouderde tachograaf daarom nog een waarschuwing in plaats van een boete.
Europese controleweek: handhaving in volle gang
Van 5 tot 11 mei hielden inspectiediensten in heel Europa een grootscheepse actie met extra controles op vrachtwagens. Voor het eerst werd hierbij ook daadwerkelijk beboet voor het ontbreken van een smart tacho 2. Deze controleweek is een initiatief van Roadpol, een samenwerkingsverband van verkeerspolitie-eenheden uit verschillende Europese landen. Tijdens deze week lag de focus op:
Overbelading, rij- en rusttijden, technische gebreken en het bezit van de juiste tachograaf.
De controles zijn bewust zichtbaar uitgevoerd, om chauffeurs en transportbedrijven bewust te maken van hun verantwoordelijkheid én om een afschrikkend effect te creëren.
Hoe hoog zijn de boetes?
In Nederland kun je rekenen op een boete van € 2.200, oplopend tot € 4.400 als er sprake is van fraude. Vergeleken met andere landen is dat nog mild: in Frankrijk kunnen de boetes oplopen tot € 30.000, met zelfs kans op een gevangenisstraf.
De meeste bedrijven zijn op tijd overgestapt
Volgens brancheorganisatie TLN hadden vrijwel alle Nederlandse transportbedrijven de overstap naar de smart tacho 2 op tijd geregeld. Toch blijven er uitzonderingen. Wie nu nog zonder de juiste tachograaf rijdt en actief is buiten Nederland, loopt grote risico’s.
Alleen nationaal? Dan geldt de verplichting (nog) niet
Belangrijk om te weten: de verplichting voor smart tacho 2 geldt alleen voor vrachtwagens die ook in het buitenland rijden. Werk je uitsluitend binnen Nederland, dan hoef je de tachograaf nog niet te vervangen – maar let op: dat kan in de toekomst alsnog veranderen.
Conclusie
De overgangsfase is nu echt voorbij en in heel Europa wordt gehandhaaft op het bezit en juist gebruik van de smart tacho 2. Als je internationaal rijdt en nog geen smart tacho 2 hebt, ben je officieel in overtreding.