De slimme tachograaf 2 wordt een verplichting voor een groot aantal voertuigen in de transportsector. Maar is deze geavanceerde tachograaf daadwerkelijk een verplichting voor iedereen in de sector? En wat betekent dit voor de verschillende soorten voertuigen en hun activiteiten? In dit artikel duiken we dieper in de materie en ontrafelen we de nuances van deze nieuwe regelgeving.
Uitzonderingen op de regel
Voor het meerendeel van de voertuigen en activiteiten in de transportsector wordt de slimme tachograaf 2 inderdaad een verplichting. Dat wil zeggen dat alle voertuigen die goederen vervoeren en bussen of touringcars die geregeld worden ingezet voor het vervoer van meer dan 8 personen, voor een bepaalde datum uitgerust moeten zijn met deze tachograaf. Echter, voor vervoer dat enkel binnen de landsgrenzen plaatsvindt, is het niet verplicht om over te stappen op de slimme tachograaf 2. Voertuigen zoals campers en kampeerwagens, die vallen onder niet-commercieel personenvervoer, vallen ook niet onder deze tachograafplicht.
Daarnaast zijn een aantal activiteiten uitgezonderd van de registratie van rij- en rusttijden en het gebruik van de slimme tachograaf. Voorbeelden hiervan zijn bergingsvoertuigen binnen een straal van 100 kilometer van hun standplaats en voertuigen die in noodsituaties humanitaire hulpgoederen vervoeren. Ook zijn er voertuigen die gedeeltelijk zijn uitgezonderd, zoals voertuigen die melk ophalen bij boerderijen.
Kijk hier voor een compleet overzicht van uitzonderingen van de tachograafplicht.
Consequenties van het gebruik van uitgezonderde voertuigen
Wanneer een voertuig is uitgezonderd volgens bepaalde artikelen, gelden de Europese rij- en rusttijdenregels niet en is er geen tachograafplicht. Echter, in plaats daarvan zijn de regels uit de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit van toepassing. Deze regels verschillen aanzienlijk van de Europese rij- en rusttijden.
Voor het gebruik van de tachograaf zijn er ook enkele belangrijke aandachtspunten. Wanneer er sprake is van een uitzondering, moet de functie “Out of scope” ingeschakeld worden in de tachograaf. Als deze functie is ingeschakeld, kunnen werkzaamheden worden uitgevoerd met of zonder bestuurderskaart. Het voordeel hiervan is dat de werkzaamheden direct op de bestuurderskaart worden geregistreerd, waardoor handmatige aanvullingen achteraf niet nodig zijn.
Conclusie
De verplichting van de slimme tachograaf 2 is niet voor iedereen van toepassing. Het is essentieel om goed op de hoogte te zijn van de specifieke regels en uitzonderingen om te zorgen dat je voldoet aan alle wettelijke vereisten. Het is altijd raadzaam om advies in te winnen bij experts op dit gebied om ervoor te zorgen dat je volledig op de hoogte bent van je verplichtingen.