De invoering van de Slimme Tachograaf 2 heeft een onverwachte wending genomen: de deadline is uitgesteld. Dit artikel biedt een overzicht van de recente ontwikkelingen en wat dit betekent voor de transportsector.
Reden voor het uitstel
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft aangekondigd dat de oorspronkelijke deadline voor de invoering van de Slimme Tachograaf 2 niet haalbaar is. De belangrijkste oorzaak is de beperkte beschikbaarheid van deze nieuwe apparaten. Als gevolg hiervan heeft de RDW een coulanceregeling in het leven geroepen.
Coulanceregeling: Wat houdt het in?
De RDW heeft besloten de termijn voor de Datum Eerste Toelating (DET) te verlengen tot 31 december 2023. Dit betekent dat nieuwe voertuigen tot die datum kunnen worden gekeurd, waarna de DET alsnog op een eerdere datum wordt gezet. Deze maatregel biedt enige flexibiliteit voor transportondernemers en inbouwbedrijven.
Leveringsproblemen en beveiliging
Er zijn zorgen geuit over de beschikbaarheid en levering van de nieuwe tachografen. Op dit moment heeft alleen leverancier VDO een type-goedkeuring ontvangen voor de Slimme Tachograaf 2. Daarnaast is er aandacht voor extra beveiligingsmaatregelen tegen manipulatie van het satellietsignaal, al zijn deze nog niet verplicht gesteld.
Blijf op de hoogte
De RDW adviseert alle betrokken partijen om op de hoogte te blijven van de coulanceregeling en de verdere ontwikkelingen rondom de invoering van de Slimme Tachograaf 2. Houd ons blog in de gaten voor het laatste nieuws rond de invoering van de Slimme Tachograaf 2.
Conclusie
Het uitstel van de invoering van de Slimme Tachograaf 2 is een belangrijke ontwikkeling die invloed heeft op de gehele transportsector. Hoewel dit uitstel enige ademruimte biedt, is het belangrijk om als transportondernemer goed geïnformeerd te blijven en de nieuwe deadlines in de gaten te houden. De coulanceregeling van de RDW biedt hierbij enige flexibiliteit.
Zie de website van het RDW voor meer informatie:
RDW – Verduidelijking maatregelen late levering nieuwe tachograaf