De transportsector heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: de eerste deadline voor de retrofit van de Smart Tacho 2 is succesvol gehaald. Deze slimme tachograaf, die sinds augustus 2023 verplicht is voor alle nieuwe voertuigen, moet uiterlijk augustus 2025 ook in bestaande voertuigen worden ingebouwd. Dankzij een gezamenlijke inspanning van transportbedrijven en werkplaatsen is de eerste stap in dit proces nu afgerond.
Wat is de Smart Tacho 2?
De Smart Tacho 2 is een geavanceerde digitale tachograaf die speciaal is ontworpen om bij te dragen aan meer verkeersveiligheid, betere handhaving en eerlijkere concurrentie in de transportsector. De nieuwe functies, zoals een GNSS-ontvanger (voor nauwkeurige locatiebepaling), kortafstandcommunicatie via DSRC en verbeterde mogelijkheden voor controle op grensoverschrijdend transport, maken deze tachograaf een grote stap vooruit in de digitalisering van de sector.
Waarom is retrofit nodig?
De retrofit is een verplichte aanpassing voor voertuigen die geregistreerd zijn vóór augustus 2023 en waarmee grensoverschrijdend transport wordt uitgevoerd. Dit komt voort uit nieuwe Europese regelgeving die gericht is op het versterken van de handhaving van rij- en rusttijden. Het tijdig ombouwen van voertuigen is essentieel om boetes en operationele beperkingen te voorkomen.
Eerste deadline succesvol gehaald
Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) en andere brancheorganisaties heeft de sector bewezen klaar te zijn voor deze uitdaging. De eerste deadline betrof voertuigen die al vroeg in het proces in aanmerking kwamen voor retrofit. Werkplaatsen, waaronder de servicepunten van Smarttachograaf.nl, hebben hiervoor extra capaciteit ingezet, en transportbedrijven hebben tijdig actie ondernomen om wachttijden te minimaliseren.
Het vakblad TTM.nl benadrukt dat de eerste deadline niet alleen een technische, maar ook een organisatorische uitdaging was. Het synchroniseren van voertuigschema’s en werkplaatsafspraken vroeg om een goede planning en samenwerking binnen de sector.
De transportsector ligt op schema om aan de wettelijke eisen te voldoen. Servicepunten en werkplaatsen hebben een cruciale rol gespeeld in dit proces en hebben met grote inzet gewerkt om de retrofit van voertuigen efficiënt en succesvol uit te voeren.
Belangrijke deadlines op een rij:
- Alle nieuw geregistreerde voertuigen met een kenteken én tenaamstelling van 31 augustus 2023 moeten direct worden voorzien van een slimme tachograaf 2;
- Voertuigen > 3.500 kg die zijn uitgerust met een analoge of oude digitale tachograaf moeten uiterlijk 1 januari 2025 zijn voorzien van een slimme tachograaf 2. Dit zal worden gehandhaafd vanaf 1 maart 2025;
- Voertuigen > 3.500 kg die zijn uitgerust met een 1e generatie slimme tachograaf moeten voor 19 augustus 2025 worden voorzien van een slimme tachograaf 2;
- Voertuigen vanaf 2.500 kg: Moeten voor 1 juli 2026 worden voorzien van een slimme tachograaf 2.
Wat zijn de volgende stappen?
De komende maanden blijven belangrijk, aangezien de retrofit-verplichting voor steeds meer voertuigen geldt. Hoewel de eerste fase succesvol is verlopen, raden wij transportondernemers aan om niet te wachten tot de deadline van augustus 2025. Werkplaatsen zullen naar verwachting steeds voller raken naarmate de einddatum nadert.
Bron:
Branche geslaagd voor eerste deadline retrofit Smart Tacho 2 (TLN.nl)
Transportsector haalt eerste deadline retrofit Smart Tacho 2 (TTM.nl)