Gepubliceerd
op
10-10-2024

Terugkeerplicht vrachtwagens vervalt na uitspraak EU

Recent heeft het Europees Hof van Justitie een belangrijke beslissing genomen die grote gevolgen heeft voor de transportsector. De verplichting voor vrachtwagens om elke acht weken terug te keren naar hun thuisbasis is geschrapt. Deze maatregel, onderdeel van het EU Mobiliteitspakket, werd als disproportioneel gezien en bracht veel kosten met zich mee, vooral voor bedrijven uit Oost-Europa. Door deze uitspraak hebben transportbedrijven nu meer flexibiliteit en minder administratieve druk.

Wat is de terugkeerplicht?

De terugkeerplicht was bedoeld om vrachtwagens regelmatig terug te laten keren naar hun land van oorsprong. Het idee hierachter was om te voorkomen dat bedrijven langdurig in het buitenland opereren zonder ooit terug te keren. Dit onderdeel van het Mobiliteitspakket moest de concurrentie in de Europese Unie eerlijker maken en de werkomstandigheden verbeteren.

De uitspraak van het Europees Hof van Justitie

Met de uitspraak van het Europees Hof is deze verplichting als onevenredig bestempeld. Veel transportbedrijven beschouwen dit als een positieve ontwikkeling. De terugkeerplicht dwong vrachtwagens tot onnodige ritten, wat niet alleen kostbaar, maar ook milieubelastend was. De afschaffing van deze regel kan ervoor zorgen dat transporteurs efficiënter kunnen plannen.

Gevolgen voor de transportsector

De afschaffing van de terugkeerplicht is vooral gunstig voor bedrijven die internationaal opereren. Transporteurs uit Oost-Europa, die vaak het meest geraakt werden door deze regel, kunnen nu eenvoudiger inspelen op de vraag naar internationale ritten zonder rekening te hoeven houden met een verplichte terugkeer naar huis. Dit bespaart tijd, kosten, en reduceert de CO2-uitstoot.

Wat blijft er wel gelijk?

Ondanks deze wijziging blijven andere bepalingen van het Mobiliteitspakket van kracht. Zo moeten chauffeurs nog steeds hun lange rust buiten de cabine nemen en gelden er strikte cabotageregels. De afschaffing van de terugkeerplicht is dan wel een verlichting, maar er blijft nog een aantal belangrijke regels bestaan waarmee transporteurs rekening moeten houden.

De recente uitspraak brengt positieve veranderingen voor veel bedrijven in de transportsector. Het biedt hen de kans om kosten te besparen, efficiënter te werken, en duurzamer te opereren in Europa.

Verder lezen

Ontdek meer over de Slimme Tachograaf versie 2 (G2V2/SMT2) en het Mobility Package.

Ben jij klaar voor de overstap?

Vanaf 2025 wordt de slimme tachograaf versie 2 verplicht voor alle voertuigen boven 3,5 ton in het internationale wegverkeer. Begin op tijd met het ombouwen van jouw voertuig(en) om problemen te voorkomen.

De servicepunten van Smarttachograaf.nl staan voor je klaar met betrouwbare tachograafservice tegen concurrerende prijzen. Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Vraag dan eenvoudig een vrijblijvende offerte aan.