Blog
Gepubliceerd
op

Overgangsregeling Smart Tacho 2: Wat moet je weten?

De introductie van de Smart Tacho 2 brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. De RDW heeft onlangs twee maatregelen aangekondigd om de overgang naar de tweede generatie van de slimme tachograaf soepeler te laten verlopen. Dit komt na diverse verzoeken vanuit de sector, waarbij de Bovag nu uitlegt wat de stappen zijn voor vrachtwageneigenaren.

Introductie Smart Tacho 2 vertraagd door leveringsproblemen

Vanaf 21 augustus 2023 is het volgens Europese regelgeving verplicht dat alle nieuw geregistreerde voertuigen met een tachograafverplichting (>3.500 kg) uitgerust zijn met de Smart Tacho 2, ook bekend als de G2V2-tachograaf. De beperkte beschikbaarheid van deze tachografen heeft echter voor onrust in de sector gezorgd.

De RDW deelt de zorgen van de sector over mogelijke leveringsproblemen van de smart tachograaf 2. Ze verwachten een toename in het aantal bedrijfswagens dat voor 21 augustus 2023 wordt aangeboden voor een keuring. Dit kan leiden tot een toename in de vraag naar nieuwe tachografen bij truckdealers. Daarom heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de RDW gevraagd om maatregelen te treffen. Deze maatregelen betreffen de datum van eerste toelating (DET) en de mogelijkheid om keuringen verder vooruit te plannen.

Datum eerste toelating (DET)

Tot 31 december 2023 is de RDW bereid om op een andere manier de DET te bepalen voor voertuigen met een G2V1-tachograaf. Deze voertuigen krijgen direct een DET, in plaats van bij de registratie van het voertuig. Hierdoor kunnen ze direct in de bedrijfsvoorraad worden geplaatst of geregistreerd worden. Er zijn twee manieren waarop de DET kan worden vastgesteld:

  1. Op basis van het voertuigidentificatienummer.
  2. Aan de hand van een fabrieksverklaring met een productiedatum of de productiedatum op het CVO.

Wat moet je doen?

Vanaf half augustus breidt de RDW de planningsperiode uit. Dit betekent dat er voor nieuw te keuren voertuigen een afspraak op langere termijn kan worden gepland. Echter, alleen als vóór 21 augustus 2023 een aanvraag is ingediend, kan het voertuig een DET van voor deze datum krijgen en mag het met een G2V1-tachograaf zijn uitgerust.

Het is belangrijk om te realiseren dat, ondanks deze overgangsregeling, uiteindelijk alle voertuigen die internationaal worden ingezet, moeten worden voorzien van de Smart Tacho 2. Het is essentieel om klanten hierover te informeren. Een ander belangrijk punt is de coördinatie met leveranciers, zoals spuiters en carrosseriebouwers, om ervoor te zorgen dat voertuigen tijdig worden voltooid.

Conclusie

Met de komst van de Smart Tacho 2 en de veranderende regelgeving is het cruciaal voor transportbedrijven om op de hoogte te blijven en te zorgen voor naleving. Door te investeren in de juiste technologie en systemen en correcte handhaving van rust- en rittijden kunnen bedrijven boetes vermijden en zorgen voor een veiligere en efficiëntere bedrijfsvoering.

Ben jij klaar voor de overstap?

De overstap naar het Mobility Package brengt grote veranderingen met zich mee. We raden je aan om op tijd in kaart te brengen wat de impact gaat zijn voor jouw onderneming.

Heb je hulp nodig of wil je een offerte ontvangen?
Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!