Update: De Europese Commissie heeft op 18 december besloten om tot maart 2025 geen boetes uit te delen aan transporters die nog niet over een slimme tachograaf type 2 beschikken. Lees meer
Heb jij een vrachtwagen met een analoge of oude digitale tachograaf? Dan heb je nog maar 22 dagen om te voldoen aan de Europese wetgeving en je voertuig te laten ombouwen met een slimme tachograaf 2. Na 1 januari 2025 mag je wettelijk gezien niet meer de weg op zonder deze verplichte upgrade.
Waarom actie ondernemen?
Voertuigen zwaarder dan 3.500 kg, die zijn uitgerust met een analoge of oude digitale tachograaf en worden ingezet voor internationaal (grensoverschrijdend) transport moeten vóór 1 januari 2025 worden voorzien van een slimme tachograaf 2.
Met “grensoverschrijdend” bedoelen we alle transport buiten de landsgrenzen van Nederland. Dus ook wanneer een voertuig af en toe gebruikt wordt voor een rit naar Duitsland of België is de slimme tachograaf type 2 verplicht.
Wat zijn de risico’s als je de deadline mist?
Ga je na 1 januari de weg op met een verouderde tachograaf dan riskeer je een flinke boete. Deze boetes verschillen per land.
Hier zijn enkele voorbeelden:
- Nederland: Tot €4.400.
- Duitsland: €200 tot €1.500.
- Polen: Tot €2.316.
- Frankrijk: Tot €30.000.
Daar komt de schade door het tijdelijk niet mogen inzetten van het voertuig nog bij.
Wil je dat risico niet lopen? Maak dan alsnog een afspraak voor een tachograaf retrofit.
Hoe regel je het?
Een retrofit mag alleen uitgevoerd worden door een gecertificeerde werkplaats. Plan daarom vandaag nog je afspraak bij een van onze servicepunten.
Dit bespaart je tijd, geld en onnodige stress.
Klik hier om een tachograaf retrofit te plannen bij een servicepunt in de buurt