TTM rapporteert dat je vanaf nu in heel Europa boetes kunt krijgen voor overtredingen met de tachograaf of de rijtijden, dankzij een nieuwe Europese wet die vanaf 22 mei 2024 van kracht wordt. Deze wet, EU-wet 2024/1258, brengt belangrijke wijzigingen in Verordening EG 561/2006, een aanpassing die nodig was na een evaluatie van eerdere veranderingen ingevoerd door het mobiliteitspakket.
Wat betekent dit voor jou?
Voor chauffeurs en transportondernemers zijn er enkele cruciale veranderingen die direct invloed hebben op je dagelijkse werkzaamheden. De belangrijkste aanpassing is de manier waarop sancties voor overtredingen met betrekking tot de tachograaf worden toegepast. Voorheen konden dergelijke sancties alleen worden opgelegd in het land waar de overtreding plaatsvond. Echter, na een recente uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie, is het nu mogelijk om een boete op te leggen in elke lidstaat van de EU, ongeacht waar de overtreding is begaan.
Gevolgen van de verordening
Dit betekent dat als je een fout maakt bij het handmatig invoeren of als je een grensoverschrijding niet correct registreert, je een boete kunt krijgen in elk EU-land, zelfs als die overtreding in een ander EU-land heeft plaatsgevonden. De nieuwe verordening stelt controleurs in staat om sancties op te leggen voor tachograafgerelateerde overtredingen die in de afgelopen 28 dagen hebben plaatsgevonden.
Aankomende veranderingen in de controleperiode
Zoals we eerder schreven verandert vanaf 1 januari 2025 de bewaarplicht van tachograafdata van 28 naar 56 dagen. Dit is iets om rekening mee te houden en vereist dat jij en je transportbedrijf de nodige voorbereidingen treffen om aan deze nieuwe regelgeving te voldoen. Dit is een goede tijd om te zorgen dat je volledig op de hoogte bent van deze wijzigingen en de nodige aanpassingen in je dagelijkse routine aanbrengt om sancties te voorkomen.