De transportsector staat voor een belangrijke verandering met de introductie van de tweede generatie digitale tachografen (Gen2V2). Deze tachografen moeten vóór januari 2025 in voertuigen zijn ingebouwd om te voldoen aan de nieuwe Europese regelgeving. Helaas verloopt de inbouw traag. Dit artikel bespreekt de huidige stand van zaken en de uitdagingen waar de sector mee te maken heeft.
Laag aantal aanvragen bij inbouwstations
Ondanks de naderende deadline zien inbouwstations weinig transporteurs die de nieuwe tachograaf laten installeren. Dit kan grote problemen opleveren, omdat de capaciteit om dagelijks installaties uit te voeren beperkt is. Hoe langer transporteurs wachten, hoe groter de kans dat ze de deadline niet halen.
Rob Tamse, Managing director Benelux van Continental Automotive Trading, zegt hier in een recent artikel op TTM het volgende over:
“Europa heeft ongeveer 6,7 miljoen voertuigen boven 3,5ton […]. Met nog slechts zes maanden te gaan, zien wij en onze collega’s dat ook in Nederland het grootste deel daarvan nog binnen moet komen voor hun retrofit. Als de transportbedrijven dat nu niet inplannen, krijgen wij dat niet op tijd voor elkaar. En Brussel heeft al aangekondigd, absoluut geen uitstel te willen verlenen.”
Onzekerheid over OSNMA-authenticatieprotocol
Een van de grootste knelpunten bij de invoering van de Gen2V2 tachograaf is de beschikbaarheid van het OSNMA-authenticatieprotocol. Dit protocol is essentieel voor de volledige functionaliteit van de tachograaf, maar is door Europa nog niet vrijgegeven. Dit leidt tot onzekerheid bij transporteurs en inbouwstations over de uiteindelijke implementatie en de werking van het controlesysteem.
Wat betekent dit voor jou?
Als transporteur is het belangrijk om niet te wachten met het laten inbouwen van de Gen2V2 tachograaf. Het risico bestaat dat inbouwstations in de laatste maanden voor de deadline overbelast raken, waardoor je mogelijk de deadline mist en niet aan de wetgeving voldoet. Begin daarom op tijd met de voorbereidingen en maak een afspraak bij een erkend inbouwstation.
“Beter nu een afspraak maken dan straks in de rij staan,” adviseert een transporteur die onlangs de overstap heeft gemaakt. “De nieuwe tachograaf biedt veel voordelen en het geeft een gerust gevoel te weten dat alles volgens de regels verloopt.”
Waar kun je terecht?
De installlatie van een nieuwe tachograaf mag alleen worden uitgevoerd door een gecertificeerde werkplaats. De servicepunten aangesloten bij Smarttachograaf.nl beschikken over de nodige expertise en certificeringen om alle tachograafgerelateerde werkzaamheden professioneel uit te voeren.
Zoek een servicepunt in de buurt
Bron: “Hallo tachograaf? – Inbouwstations zien transporteurs nog niet komen” – TTM