Blog
Gepubliceerd
op

Hoe werkt een digitale tachograaf?

Welkom bij deze gedetailleerde uitleg over de digitale tachograaf. Deze blog neemt je mee door de evolutie van de tachograaf, van de eerste analoge versies tot de geavanceerde digitale technologieën van vandaag. Of je nu een beroepschauffeur bent of gewoon geïnteresseerd in deze technologie, hier vind je uitgebreide en nuttige informatie.

De tachograaf door de jaren heen

De tachograaf heeft een lange geschiedenis, die teruggaat tot 1844. De eerste tachograaf werd geïntroduceerd voor de spoorwegen, zodat bedrijven onregelmatigheden beter konden documenteren.

In Duitsland werd het gebruik van tachografen verplicht door de Verkehrs-Sicherungs-Gesetz in 1952 voor commerciële voertuigen boven de 7,5 ton. Vanaf 1953 moesten alle nieuwe commerciële voertuigen en bussen wettelijk voorzien zijn van een tachograaf. Deze maatregel was bedoeld om rij- en rusttijden van bestuurders te monitoren en te zorgen voor naleving van de verkeersveiligheidsregels.

Vanaf 1974 is de tachograaf ook verplicht in Nederland. Hij verving het handmatige rijtijdenboekje. Chauffeurs moesten hun rij- en rusttijden op een persoonlijke tachograafschijf registreren, die elke dienst moest worden ingevuld met standaardgegevens. Bij een voertuigwissel moest deze schijf meegenomen worden, wat soms logistieke uitdagingen met zich meebracht.

In 2006 werd een grote sprong voorwaarts gemaakt met de vervanging van de analoge tachograaf door de digitale variant. Deze verandering was gericht op het verminderen van fraude en het verhogen van de efficiëntie. De digitale tachograaf werkt met een bestuurderskaart, die de chauffeur in een kastje in het voertuig steekt. Dit apparaat registreert niet alleen rij- en rusttijden, maar ook andere cruciale gegevens zoals de snelheid van het voertuig, het aantal gereden kilometers, en de identiteit van de bestuurder.

Eerste slimme tachograaf sinds 2019

De introductie van de Smart Tacho 1.0 in 2019 markeerde een nieuwe fase in de evolutie van de tachograaf. Deze versie, uitgerust met geavanceerde functies zoals een mondiaal satellietnavigatiesysteem, een communicatiesysteem voor vroegtijdige detectie op afstand, en een interface met intelligente vervoerssystemen, tilde het toezicht op transport naar een hoger niveau. Deze functies zorgden voor een verbeterde controle op tachograaffraude en manipulatie, wat essentieel is voor de veiligheid op de weg en eerlijke concurrentie in de transportsector.

Smart Tacho 2.0

De Smart Tacho 2.0, die in 2024 wordt geïntroduceerd, is een verdere ontwikkeling in de technologie. Deze versie gaat verder dan alleen het monitoren van rij- en rusttijden. Het is nu ook een instrument voor de handhaving van cabotage- en detacheringsregels. Dit wordt bereikt door de integratie van een GPS-systeem dat niet alleen de locatie van de vrachtwagen registreert bij het begin en einde van elke werkdag, maar ook elke drie uur tussendoor. Grensovergangen en laad- en losactiviteiten worden automatisch geregistreerd, wat belangrijk is voor het bijhouden van activiteiten van chauffeurs in verschillende landen.

Voordeel Smart Tacho 2.0

Het grootste voordeel van de Smart Tacho 2.0 is de automatisering van grenspassage-registraties. Dit bespaart tijd en verhoogt de veiligheid, aangezien chauffeurs niet meer handmatig hoeven te stoppen om deze gegevens te registreren. Vooral tijdens piekperiodes, zoals vakanties, kan dit een aanzienlijke vermindering van verkeersopstoppingen en potentiële gevaren rond parkeerplaatsen bij grensovergangen betekenen.

Nadeel Smart Tacho 2.0

Een nadeel is de korte overgangsperiode voor de implementatie van de Smart Tacho 2.0. Dit kan vooral lastig zijn voor bedrijven die recent hebben geïnvesteerd in de Smart Tacho 1.0, aangezien deze nu al verouderd zijn. De financiële en operationele impact van deze snelle overgang kan aanzienlijk zijn voor veel transportbedrijven.

De digitale tachograaf in detail

De digitale tachograaf is een cruciaal instrument in het moderne wegtransport. Het registreert belangrijke gegevens zoals rij- en rusttijden, snelheid, en kilometers. Deze gegevens worden opgeslagen op de chip van de bestuurderskaart en in het geheugen van de tachograaf.

Bestuurderskaart

De bestuurderskaart is een persoonlijke kaart die de gegevens van een individuele chauffeur over een periode van ten minste 28 dagen opslaat. Het regelmatig uitlezen van deze kaart is essentieel om ervoor te zorgen dat geen gegevens verloren gaan, vooral als de chauffeur frequent stopt.

Bedrijfskaart

De bedrijfskaart koppelt voertuigen aan een specifiek bedrijf en maakt het mogelijk om gegevens uit de tachograaf te downloaden. Deze kaarten zijn cruciaal voor het waarborgen van de naleving van transportregelgeving en moeten zorgvuldig beheerd worden.

Conclusie

De digitale tachograaf heeft de wereld van wegtransport veiliger en efficiënter gemaakt. Hoewel de overstap naar geavanceerde systemen zoals de Smart Tacho 2.0 uitdagend kan zijn, bieden ze ook voordelen op het gebied van compliance en operationele efficiëntie. Als transportondernemer is het aan te raden om op de hoogte te blijven van de regels en deadlines rond de verplichte overstap naar de Slimme Tachograaf 2.


Foto credit: By Paettchen (Patrick Seidler) – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6387688

Ben jij klaar voor de overstap?

De overstap naar het Mobility Package brengt grote veranderingen met zich mee. We raden je aan om op tijd in kaart te brengen wat de impact gaat zijn voor jouw onderneming.

Heb je hulp nodig of wil je een offerte ontvangen?
Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!